måndag 20 augusti 2012

En kort summering av Watski2star 2012.

Banläggarna kliade sig i huvudet innan skepparmötet, vindprognosen talade om stora stiltjebälten på södra Kattegatt under fredagen. På skepparmötet kom beskedet, banan kortades av så att bansträckningen blev Helsingör-Hesselö-Hundestedt. Detta kändes klokt och vi studerade vädret ordentligt innan start. Vår strategi blev att gå så långt västerut som möjligt för att möta stiltjebältet, för att sedan få den nya vinden tidigt och få en vettig bog upp till Hesselö.

Vi startade i andra starten 11.15. Förhållandena var svåra, max 2 m/s vind och kraftig medström över linjen. Vi hamnade helt fel och hamnade i lä av hela klungan........näst sista båt över linjen. Ut till begränsningslinjens slut (W5)  gick vi så långt ut i sundet som möjligt för att dra nytta av strömmen. Här ökade vinden till ca 5 m/s och vi plockade några båtar.

Efter W5 följde vi strömmen ut en bit men slog ganska tidigt in mot Själland. Här hade vi bra gång och avanserade lite i fältet. Väl inne vid land var det motström och vi slog tätt längs kusten. Hade täta slagdueller med Xar, flera Luffe 40.04 och en X102 som gått som ett skott. Hans saknade Markus då vår genua fastnade i vanten vid varje slag....Trots det kände vi att vi började ligga hyfsat till.

Efter Gilleleje sträckte vi västerut enligt plan, vinden började lätta ut och här tog vi ytterligare båtar. Till slut dog vinden helt och vi tappade styrfarten.......efter lite frustation provade vi att hissa spinnakern (trots meningsskiljaktigheter mellan gast och skeppare om det skulle fungera ), vi fick den trots detta att fylla och drog ifrån XC42:an som var i vår klass, vilket kändes kanon.

Vinden fyllde på mer och mer, och vi hade en fin halvvindsbog med spinnakern mot Hesselö. Fick kontakt med X-35 Laura som var strax norr om oss, dock kom vi inte ifatt utan rundade Hesselö 3 min efter dem, med endast ca 9 båtar framför oss.

Sträckan Hässelö-Hundesedt blev en kryss som avverkades i mörker, vi hade lite svårt att få fart i båten men tappade inte mycket till de framförvarande.

Väl i Hundestedt blev den en snabb middag, båtpyssel och sova i 1 tim och 10 min.

Spinnakerstart ut mot Hesselö, nu hade vinden ökat till 6-7 m/s. Målet var att hämta in avståndet till XC42:an och X-35:an framför men....vi fick inte fart på undanvinden utan tappade ytterligare till båda. Efter Hesselö var det en sträckbog till Gilleleje där vi precis orkade med genua 1 då vinden ökat lite till. Öster om Gilleleje strök vi kusten och Xar kom sakta ifatt oss bakifrån. Först försökte de gå om i lovart men det var över våra döda kroppar, så till slut lyckades de krångla sig förbi i lä, skålade i Gammel Dansk och drog ifrån. ( nästa gång tar vi med en Jägermeister ).

Gick imål 12.30, duktigt trötta med riktigt nöjda med vår segling. Lämnade snabbt in målgångsprotokoll och kvitterade ut en 75:a rom, tog någon pilsner och sedan en välbehövlig dusch. Bra fest i tältet på kvällen, tyvärr var tältet placerat i fel hamn, hoppas arrangören kan navigera det till Nordhavnen till nästa år, då skall vi förbättra årets 3:e plats!